Veel publiciteit voor een slecht onderzoek naar examenresultaten Natuurkunde
Door McKinsey, parttime docent wiskunde Loek Zonnenveld en partner Paul Rutten, is in februari 2023 een rapport (volledige versie openbaar verkrijgbaar via deze link) gepubliceerd met als conclusie dat de examens de afgelopen dertig jaar gemakkelijker zouden zijn geworden en dat het niveau van de leerlingen zou zijn gedaald. McKinsey en de onderzoekers hebben hier een mooi publiciteitsmoment van gemaakt en zijn volop in de landelijke media geweest. Maar de conclusies worden door het zeer matig uitgevoerde onderzoek niet onderbouwd.
Natuurlijk was het onderwerp van gesprek in mijn kennissenkring van natuurkunde-docenten. Als moderator van de besloten Facebook groep Vaksteunpunt Natuurkunde zag ik diverse reacties langskomen. Enkele docenten zijn van mening dat examens gemakkelijker geworden zijn, maar de meesten zijn daar niet van overtuigd. Algemene mening is dat het onderzoek de stelling niet onderbouwt. Een aantal zeer actieve docenten in de groep heeft een reactie geschreven. Deze reacties hebben weinig publiciteit gehad.
Het rapport wordt nog regelmatig aangehaald door mensen die niet kritisch kijken naar de kwaliteit van het onderzoek.
Algemene reacties
Het CvTE gaat in op het verschil tussen examens. Ze meten andere kennis en vaardigheden, en leerlingen worden anders voorbereid.
Op LinkedIn is op 3 maart 2023 door Marion van Brederode een reactie op de statistische analyse gepubliceerd, zie deze link. Zij concludeert dat de statistische analyse niet goed in elkaar zit.
De lerarenopleidingen science en rekenen/wiskunde hebben ook reacties verzameld en refereren aan een eigen eerdere analyse.
Reacties uit de natuurkunde-hoek
Door Lodewijk Koopman en Roeland Boot (docenten natuurkunde) is voor de Nederlandse Vereniging een reactie geschreven. Zij concluderen dat op basis van de gehanteerde onderzoeksmethode deze conclusies niet getrokken kunnen worden.
Hans van Bemmel, een ervaren docent Natuurkunde met veel contacten in de natuurkunde docenten gemeenschap, heeft een openbare reactie op Toetsen Getoetst geschreven met de zwakke punten van het onderzoek.
Reacties uit de wiskunde-hoek
Paul Drijvers, hoogleraar didactiek van wiskunde heeft een reactie geschreven met kritiek op het onderzoek.
Kees Hoogland heeft ook nogal wat aan te merken op op het onderzoek
Allerlei personen en organisaties hebben het onderzoek dankbaar aangegrepen om hun mening te onderbouwen:
In de kamercommissie is het besproken, en Het ministerie van OCW en de minister hebben gereageerd op de vragen. Er is een kamerbrief van 22 mei 2023 met een beslisnota.
Paul Kirschner heeft ook een blog geschreven over het onderzoek. Hij is stellig overtuigd dat het een goed onderzoek is en daarmee van de geldigheid van de resultaten, je vraagt je af of hij werkelijk kritisch kijkt naar een rapport als het overeenkomt met wat hij graag wil horen. Al te gemakkelijk legt hij een rechtstreeks verband tussen PISA scores (op 15 jarige leeftijd) en CE examens (op 18 jarige leeftijd voor een subset van de leerlingen).